Trochu by som poopravil informácie,ktoré tu boli uvedené. Drevný olej je olej s nerovnomerným schnutím,preto sa tepelne upravuje a tak vzniká olej vysychavý,ale časom veľmi žĺtne. Často sa pridáva k ľanovému oleju pri jeho zahusťovaní,pretože urychľuje jeho výrobu.Fermež je tepelne upravený olej za pomoci olova. Tepelne upravený olej bez prísad je polymerovaný olej. Vyrába sa varením pri cca 300°C. menej tmavne,ale schne trochu dlhšie ako surový olej.Sikatívy síce urychľujú schnutie ale zároveň aj zvyšujú tmavnutie oleja. Takže sa veľmi nehodia. Najmenej tmavne orechový olej. Má tvrdší povrch,ale schne 4-5 dní. Vystavením na svetlo vo fľaške s trochou vody sa odfarbí a schne tak ako ľanový olej cca 3dni. ( Neskúšal som to-zatiaľ).
Jaroslav recepty zo živicou(pryskyřice) nájdeš na týchto odkazoch dole. aj s predajom.Sú to obrazové laky,laky na nábytok a hodobné nástroje. Všetko prírodné. Jantár,kopál,kalafúna ,šelak časom tmavnú. Najčastejšie sa používa damara . Tákmer nežltne. Pre prípadný záujem ti skopírujem aj tri recepty s damarou,olejom alebo voskom.Sú to obrazové laky a na polychrómiu. (Technika v malířske tvorbě-Bohuslav Slánsky)
Příprava damarového laku s obsahem polymerovaného
oleje za zvýšené teploty. Do smaltované
nádoby vložíme 100 dílů pryskyřice, rozmělněné na
drobné kousky, a přilejeme k ní 8 dílů polymerovaného
lněného oleje. Směs velmi zvolna zahříváme
na malém plameni, až damara roztaje a rozpustí se
v oleji. Z pryskyřice, která vždy obsahuje určité
procento vody, se uvolňuje za silného pěnění vodní
pára. Poté přidáme dobře rektifikovanou terpentýnovou
silici, avšak jen v malém množství. Teprve
po promíchání zředíme koncentrovaný roztok
celým podílem silice. Obvykle se jí přidává 300dílů.
Chceme-li, aby lak rychleji schnul, přimísíme ještě
za horka 0,2 dílu kobaltového sikativu. Hotový
lak necháme ustát, aby se usadila hrubší nečistota,
přelijeme ho do láhve, láhev vzduchotěsně uzavřeme
a uložíme do tmy. Podmínkou dobrého výsledku
je velmi pomalé zahřívání pryskyřice na
potřebnou teplotu. Prudkým zahřátím by se připálila,
zhnědla a kvalita laku by se celkově zhoršila.
Příprava damarového laku za normální teploty.Roztlučenou pryskyřici rozprostřeme v tenké
vrstvě na suchém a teplém místě, aby z ní vyprchala
vlhkost, která by později způsobila zákal
lakového filmu. Při sušení ovšem nesmí teplota
dosáhnout takového stupně, při němž by se kousky
damary spékaly. Když je pak damara dostatečně
vysušena, vložíme ji do sáčku z hustého organtýnu
a ponoříme do nádoby s odvodněnou, dvakrát
rektifikovanou terpentýnovou silicí. Nádoba má
mít širší hrdlo. Abychom zabránili odpařování
a okysličování silice, musíme nádobu uzavřít. Po
několika dnech se damara rozpustí. Znečišťující
příměsi, které jsou v ní téměř vždy obsaženy, zůstanou
v organtýnovém sáčku. K roztoku pak
přidáme polymerovaný lněný olej v poměru l0 dílů
na 100 dílů pryskyřice a kobaltový sikativ (0,2
dílu). Hotový lak necháme ustát v dokonale uzavřené
nádobě, chráněné před světlem.
Roztok damary v terpentýnové silici je i po
velmi dlouhém ustání poněkud zakalený damarovým
voskem, který je v terpentýnu nerozpustný.
Tento slabý zákal damarových laků však nemá
žádný vliv na průhlednost a stálost lakového filmu.
Damarový lak s přísadou včelího vosku. Odděleně
ve dvou nádobách zahříváme pozvolna 100
dílů pryskyřice a 15 dílů včelího vosku. Když obě
látky roztají, smísíme je a přidáme trochu terpentýnové
silice. Zbývající množství (celkem 300 dílů)
dolijeme po řádném promíchání. Lak uchováváme
v dobře uzavřené láhvi, uskladněné ve tmě.
Tento lak schne poměrně rychle, zpravidla v několika
hodinách, nejpozději do příštího dne. Uschlý
lakový film je pololesklý. Tohoto laku použijeme
všude, kde není nutný silně lesklý povrch. Opticky
je naprosto stálý, nežloutne ani netmavne, chrání
malbu před vlhkem i oxidací a je i po desetiletích
rozpustný v terpentýnové silici.
http://sandragon-sandragon.blogspot.com ... -laky.htmlhttp://www.sandragon.cz/