Čo by ste mali vedieť |
![]() |
![]() |
Ľudské telo je tvarovo mimoriadne zložitý objekt. Kostra človeka je
vďaka ohybnej chrbtici veľmi kreatívna. Kĺby končatín umožňujú pohyb i
krútenie a ruky sú schopné úchopu. Svaly obopínajúce kostru sa pri
pohybe naťahujú alebo sťahujú. Pod pokožkou sú tieto zmeny viditeľné.
Napriek tvarovej rozmanitosti postáv sú rôzne spôsoby, ako urobiť vernú
podobu, reálny postoj a dodržať jednotlivé pomery. Pre realistické
výtvarné spracovanie je poznanie anatónie nepostradateľné. Výhodou
niekedy býva, že stvárňovanú postavu zakrýva šatstvo, ale i pod ním
musí mať postava správne proporcie. Vývoj ľudského tela (ontogenéza) má
za následok zmenu proporcií. Jednotlivé pomery sa menia v závislosti od
veku a výšky postavy. Malé dieťa má hlavu v pomere k telu veľkú. U
batoliat je to viac ako jedna štvrtina z celkovej dĺžky. U vysokého
jedinca nad 180cm je to už jedna osmina veľkosti postavy. Detská tvár
je pomerne široká. Pôsobí dojmom, ako keby bola nafúknutá. Oči sú
veľké, nadočnicové oblúky nevýrazné, čelo klenuté. Nos je mierne
dvihnutý, nosné dierky sú kruhovité. S pribúdajúcim vekom sa zostrujú
črty. Nos vystupuje z tváre, nosné dierky získavajú elipsovitý až
nepravideľný tvar. Čelo je vysoké, pomerne rovné, nadočnicové oblúky sú
výrazné. Vo vysokom veku sa postava deformuje (hrbí), vrásky sú
výrazné, oči vpadnuté, svalstvo a koža ochabnuté. Následkom stareckej
akromegálie dochádza k zväčšeniu nosa a uší. Najrýchlejšie sa vyvíja hlava, potom trup a končatiny. Ako posledné sa vyvíjajú pohlavné orgány. Znamená to, že deti oboch pohlaví sú si stavbou tela veľmi podobné. Nástupom puberty získava telo charakteristické znaky muža alebo ženy. U ženy je to rast pŕs, zväčšenie zadku, prípadne stehien. Telo ženy je v porovnaní s mužom subtílnejšie a oblejšie. Muž má spravidla hrubšie črty tváre, širšie a mohutnejšie ramená. Oblasť drieku je rovná, telo je oveľa svalovitejšie a šlachovitejšie ako u ženy. Samozrejme tieto porovnania sú veľmi všeobecné. Obezita môže výrazne zmeniť proporcie, tiež telo kulturistky vybočuje zo štandartu, no a muž tiež nemusí vyzerať typicky mužne. Pri tvorbe realistickej sochy sa často pristupovalo a pristupuje k zámernému zvýrazneniu mimiky, postoja i gestikulácie. Zvládnutie práce s rôznou mierou nadsázky má za následok umocnenie emotívneho pôsobenia výsledného diela. Neskúsený začínajúci autori sa dopúšťajú výrazných disproporcií, preto si nesmieme mýliť neznalosť anatómie s cieľeným použitím nadsázky skúseného autora. HLAVA Y-vertikálne delenie tváre (os y) OČI 1. Horné viečko je hrubšie ako spodné (režeme ho nožom, alebo kozou nôžkou).
Doplňujúce informácie k článku TU |