Rezbárstvo pohľadom artpraktika |
![]() |
![]() |
![]() Takáto možnosť získavania informácií má už veľmi málo spoločné s ľudovým umelcom ktorý tvorí svoje diela intuitívne, bez cudzích vplyvov, o výtvarných ani nehovoriac. Koniec koncov výraz „amatér“ stráca v mnohých prípadoch na význame, ak máme na mysli jeho slovníkový výklad. Činnosť vykonávaná ako hlavné povolanie nazriedka prezentovaná prepracovaným a stabilným systémom, tomuto slovu doslova odporuje. Ak prirátame výstavnú, publikačnú, propagačnú, dokumentačnú a prednáškovú činnosť môžeme už smelo hovoriť o novej forme profesionality bez zodpovedajúceho oficiálneho vzdelania. Na ilustráciu uvediem, že štandartne je celá zložka v súkromnej sfére reprezentovaná jednou osobnosťou, ktorá vykonáva činnnosť v rozsahu i niekoľkých kancelárií či realizačných týmov. Ak porovnáme výkonnosť jednotlivca a jeho schopnosť udržať činnosť počas niekoľkých rokov či desaťročí v kontraste s inštitúciou kde je ťažisko činnosti rozdelené na niekoľko viacmenej samostatných zložiek, môžeme si urobiť sami obraz výkonnosti. To som ešte nespomenul štátne dotácie bez ktorých by organizácia pripomínala domček z karát... Napriek nesporným kvalitám jednotlivca (a v pomerne širokom diapazóne) odborná, akademická obec však nezriedka trvá na tvrdení, že výraz profesionál prináleží len osobe s príslušným vzdelaním. Pravdou však je, že sa jedná najmä o staršie ročníky, mladšie sa prikláňajú k trendu „ukáž čo vieš“, v zmysle súčasných televíznych súťaží, ktoré etablujú očividný talent medzi profesnú elitu. Nie je to však až tak nový trend ako by sa na prvý pohľad zdalo, veď spievajúci elektrikár či krajčírka tu boli už skôr... Pri posudzovaní profesionality by som chcel spomenúť ešte jednu skutočnosť. Vysoké umenie postihol začiatkom deväťdesiatich rokov odliv kvality najmä na západ, a do komerčnejších sfér z celkom jasných dôvodov. Stredoškolská úroveň sa tiež nevyhla problémom. Nedostatok pedagógov v danom odbore bol často riešený náhradou pedagóga z iného odboru. Napríklad absolvent textilného výtvarného odboru vyučoval rezbárstvo, tak ako ruštinár vyučoval angličtinu s náskokom niekoľkých lekcií pred žiakom. Výsledkom sú výtvarníci, ktorí nevedia správne nabrúsiť vrták, upnúť list píly do rámu a mnohé ďaľšie maličkosti, pre ktoré by absolvent učilišťa nemohol postúpiť do dalšieho ročníka. Neplatí to samozrejme pre väčšinu absolventov, ale skutočne takí sú. Ukážky práce artpraktika:
|