Články
Mestské betlehemy Tlačiť
Po roku 1989 dochádza k zmene v dnes už samostatnom umelecko–remeselnom smere — betlehemárstve. Uvoľnenie politického napätia malo za následok zvýšenie záujmu o betlehemársku tvorbu. Ponuka je spočiatku skromná a takmer výlučne v ľudovom prejave. Táto poloha je prevažujúca i v súčasnosti, avšak nároky kladené na niektoré realizácie, nie je každý autor schopný splniť. Ukážkovým príkladom sú tzv. Mestské betlehémy teda tie ktoré sú umiestnené na verejných priestranstvách a pod. Aj keď autor dokáže zabezpečiť materiál a dielo zrealizovať v dohodnutom termíne, nemusí mať mesto problém vyriešený.

Skúsme si položiť niekoľko nasledovných otázok, s odpoveďou skúseného betlehemára:

Ako vyberať betlehem?

Táto otázka sa zdá byť zbytočná, no len na prvý pohľad. Samozrejme, domáci Betlehem vyberáme podľa svojho vkusu veď sa aj hovorí „proti gustu žiaden dišputát“. Náročnejší je však výher tzv. „MESTSKÉHO BETLEHEMU“. Tu už investor musí zvážiť mnoho kritérií ktoré by mal takýto betlehem spĺňať. Veď sa jedná o finančne náročnú realizáciu ktorá si zaslúži náležitú pozornosť.

Čo je Mestský betlehem?


Mestský betlehem  je reakciou na potrebu zatraktívnenia vianočných aktivít konaných na verejných priestranstvách v čase Vianoc. Investorom realizácie je spravidla mesto a betlehem môže niesť prívlastkový názov ako napríklad „Holíčsky betlehem“.

Akých chýb sa dopúšťa investor?

Investor má svoju predstavu. To je aj kameň úrazu, pretože predstava môže byť ďaleko od reality. Investor častokrát presadí svoju požiadavku, a dobre mienené rady musia ísť bokom. Dôvodom pre takýto postup je neznalosť problematiky, úsporné opatrenia a skreslené predstavy o správnosti svojho konania.

Konkrétnejšie?

Investor má požiadavku na realizáciu betlehemu s postavami v životnej veľkosti. Z môjho pohľadu je táto veľkosť zbytočná. S postavami v takomto formáte sa ťažko manipuluje, pri manipulácii sa postavy často poudierajú, odlamujú sa končatiny a detaily. Problematická je nielen doprava, inštalácia, ale i skladovanie, veď betlehem je vystavený maximálne dva mesiace v roku. Počas skladovacieho obdobia však môže vzniknúť aj iný problém, niektorá časť sa jednoducho stratí. Skúste zistiť kedy a kto v priebehu desiatich mesiacov niečo scudzil!

Prečo je teda taký záujem práve o veľké betlehemy?

Je to taká ľudská vlastnosť – mať niečo najväčšie, najoriginálnejšie, jednoducho naj. Lenže betlehemy veľkého formátu niesu až také výnimočné, a v klasickom realistickom stvárnení ani originálne. Ono, laická verejnosť nevie, že existuje niekoľko špičkových diel tohto druhu. Aj betlehemov s malými postavičkami no rozsahom do dvadsiatich metrov šírky je hneď niekoľko. Tu sa núka otázka, či má snaha o prekonanie šírky výšky či počtu postáv zmysel v honbe za originalitou.

Poznáš liek?

Áno. Odvahu. Chce to odvahu odpútať sa od tradičného ponímania betlehemárskej tvorby, hľadať nové formy výtvarného prejavu, ale so zachovaním duchovného odkazu diela. V minulosti bol napríklad pohybový mechanizmus mechanického betlehemu rozvedený z jedného zdroja pohybu. Dnes nieje problém vďada elektronike rozpohybovať ktorúkoľvek časť betlehemu samostatne aj bez zložitého mechanického riešenia ako to bolo v minulosti. Veľmi podceňovanou je aj otázka prezentácie. Vo výkladoch obchodných domov, v televízii a vlastne všade kde sa pozrieme sa udomácnil Santa Claus. Sme však stredoeurópskou kresťanskou krajinou a viera našich otcov a dedov by nám nemala byť ukradnutá. Viem si celkom dobre predstaviť betlehem vo výlohe obchodného domu či multiplexu, pretože sú to miesta navštevované a v posledných rokoch sú nezriedka dejiskami rôznych kultúrnych akcií.

Betlehem a obchodný multiplex. Ide to vlastne dokopy?

Prečo nie? Na tieto miesta chodí často celá rodina za nákupami. Zhon, stres, biznis. Prečo trošičku  niekde neubrať zo životného tempa a nezamyslieť sa o čom Vianoce vlastne sú. Dokonca aj pre neveriaceho má význam symbol rodiny akým betlehem nepochybne je. Považujem tieto miesta za mimoriadne vhodné k prezentácii betlehemárskej tvorby, pretože obchodné centrá využívajú ak nie priamo zneužívajú Vianoce na svoje ciele, teda zisk. Bolo by teda celkom prirodzené poskytnúť výlohy práve tomuto fenoménu.

Betlehem je vlastne tiež obchodným artiklom. Čo na to hovorí verejnosť?

Je pravda že nie každému sa to páči. Niektorí ľudia majú dojem, že spojenie obchodu s betlehemom je nesprávne. Súhlasím s tým , že ak niekto vyrobí betlehem len tak pre potešenie, alebo ho daruje, je to krásna osobná záležitosť, ktorá má v sebe veľkú hodnotu... Lenže betlehemár a jeho rodina musia tiež z niečoho žiť. Predstavte si aké by asi boli vianočné sviatky betlehemárskej rodiny, ktorá by celý rok pracovala a svoju prácu finančne nezhodnotila. Určite by to bol poriadny kontrast s rodinami ktoré dostali v zamestnaní trinásty a niekedy aj štrnásty plat. A tu určite nikto nepovie že to nie je správne...

Sample Image
Třebechovický (Proboštov) betlehem 
Sample Image
Pohľad na mechanizmus Slovenského betlehemu autora Jozefa Pekaru (Rajecká Lesná)
Sample Image
Betlehem v životnej veľkosti, Val Gardena, Dolomity, Taliansko
Sample Image
Betlehem  v životnej veľkosti s originálnym nasvietením scény, tímová práca piatich rezbárov, ZGAM Plavecký Štvrtok